Jag har på senaste tiden blivit ett litet självhushållnings-freak och varför inte det egentligen? Förstår ni vad mycket av naturen som växer vilt som vi kan ta vara på mycket mer? En sak jag valde att göra var att koka min egen nyponsoppa! Ända från grunden till färdig. Såhär gjorde jag:
 
Börja med att plocka nyponen! Alla nypon går att äta, även om vissa inte smakar lika gott. Dom godaste är vildnyponen som växer lite här och var i naturen.
 
 
Dela nyponen i två halvor och peta ur kärnorna med knivens ände eller en liten sked (var lättast med kniven, dom små förbaskade stjärnorna sitter verkligen som berg!) Man kan även lämna kvar kärnorna om man vill, och sila bort dom sedan. Eller låta dom vara kvar helt och på så sätt ge soppan en liten hetare touch.
 
När alla nypon är rensade och sköljda så hällde jag över dom i en kastrull och täckte med en lagom mängd vatten. Låt nyponen koka i ungefär 15 minuter. Efter att nyponen kokat så häller du av vattnet i en bringare och mixar nyponen med stavmixer. Häll tillbaka nyponen i kastrullen med vattnet och koka i ytterligare 10 minuter.
 
När nyponen kokat klart så silar du bort vattnet och sparar det och mosar sedan nyponen så smått du kan med till exempel en potatisstöt. Häll i så mycket vatten som du behagar (bestämm tjcokleken på soppan) och smaka av med socker. Låt koka upp och servera sedan!
Det var mycket godare än förväntat! Mums!
 

Kommentera

Publiceras ej